Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de werkgevers verwacht dat de zogenaamde ‘toekomstbestendige’ vaardigheden van medewerkers de komende 5 jaar belangrijker worden. Vooral probleemoplossend vermogen staat bovenaan de wishlist van de werkgevers.
Door de snelle technologische veranderingen en digitalisering, zetten werkgevers in op extra opleidingen en gaan ook in de werving van nieuwe medewerkers op zoek naar een specifieke skills-set.
Veranderend werk vraagt om andere vaardigheden
Het onderzoek toont dat 47% van de werkgevers verwacht dat de komende vijf jaar bepaalde vaardigheden belangrijker gaan worden. Werkgevers voorspellen dat in de toekomst naast hard skills zoals vaktechnische kennis (33%) en digitale vaardigheden (31%), ook soft skills als probleemoplossend vermogen (30%), communicatieve vaardigheden (30%), aanpassingsvermogen (29%), klantgerichtheid (28%) en samenwerken (27%) belangrijker worden.
Soft skills steeds belangrijker
Vooral de omvang van een bedrijf is bepalend voor de benodigde vaardigheden. Zo noemen grote werkgevers met meer dan 100 medewerkers vaker dan gemiddeld digitale vaardigheden als belangrijkste ontwikkelpunt. De soft skills aanpassingsvermogen en samenwerken worden ten opzichte van het gemiddelde ook relatief vaker genoemd door de grotere werkgevers.
Competenties ontwikkelen
Om er voor te zorgen dat de competenties van medewerkers in lijn liggen met de organisatiedoelstellingen is het van belang om een competentie framework vast te leggen. Zo kan er heel gericht gewerkt worden aan de competenties die nodig zijn voor het instromen in een nieuwe rol, of doorstromen naar een andere functie.
Wil je graag een competentiekader uittekenen voor een bepaalde rol of een bad hire voorkomen?
Talent Hike ontwikkelde een efficiënte manier om deze competenties juist en helder te krijgen.